QR-koder på etiketter, skilte og bannere

   
  • QR står for Quick Response dvs hurtigt svar.
  • QR-koder er to-dimensionale stregkoder, som typisk linker til en database, som brugeren kan slå op i via sin mobiltelefon.  
  • Koderne blev oprindeligt udviklet af Toyota, men gjort til international standard af AIM i 1997 og ISO i 2000.
  • I Danmark er brugen steget i de senere år: Teknologien er modnet, kendskabet øget og 80% af de adspurgte smartphoneejere i undersøgelse fra februar 2013 har scannet mindst en af slagsen. 
  • Her følger nogle råd omkring brugen af QR-koder på dine etiketter og skilte.....

1. Målrettet kampagne

Det er vigtigt, at brugen af QR-koder er målrettet. Hvilken målgruppe retter de sig til og hvad er formålet: at give informationer i tekst og billeder om en given plante, formidle plantevejledning, tilbud, kvalitets-garanti, tilmelding til kundeklub eller nyhedsbrev ?

2. Brug af QR-koder på dine etiketter, skilte og bannere

Langt de fleste af vore etiketter og skilte understøtter brugen af QR-koder uanset om du ønsker at skrive dem på sløjfer eller skilte. I Brandsoft Label Programmet indsætter du dem blot som en jpg fil, hvor du ønsker det. Vi anbefaler:

  1. Lav QR-koderne minimum 1 cm x 1 cm, så de kan læses også af ældre telefoner.
  2. Scannings-afstanden er som tommelfingerregel 1:10 dvs en kode på 1 cm kan læses fra ca 10 cm's afstand.
  3. Stort set alle vore etiketter, skilte og bannere kan bruges. Undtagelse: pas på med vore nye blanke etiketter 3578G og 4040G, da genskin kan forringe læseevnen.
  4. Skriv dem i sort på hvid baggrund, så du får tilstrækkelig kontrast.
  5. Placér dem centralt så de er lette at scanne. 
  6. Test dem med flere scannere og telefoner.

3. Oprettelse af QR-koder

Der findes gratis generatorer til at oprette QR-koder. Eksempler er: QR-koder.dk, zumoqr.dk. Dit feedback er meget velkomment.

4. Link dine QR-koder til mobil-optimeret indhold

Sørg endelig for at det website / link, som QR-koden henviser til er optimeret for mobilt brug inklusiv IPhones og IPads, som står for en stor del af alle læsninger. Dvs at f.eks. brugen af den ellers populære Flash-player ikke dur, da IPhones og IPads ikke understøtter dette.

5. Mål resultaterne

Det er vigtigt hele tiden at måle om kampagnerne er successfulde. Mål hvor mange der bruger koderne og om de bliver konverteret til køb / actions, som du ønsker.

6. Kontakt os gerne

Har du spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig eller Benni hos EG Brandsoft.